IMAF Nederland Kodokan Judo Nederland

Op initiatief van IMAF Nederland starten Richard de Bijl en Joop Pauel de Kodokan Judo Nederland (KJN). KJN richt zich op het traditionele Kodokan judo.

In Nederland is er een grote behoefte aan trainingen en workshops voor de breedtesport. Hierdoor is de samenwerking van beide judoka met Dirk Klok van de IMAF is ontstaan.

De IMAF is al langer is aangesloten bij de internationale traditionele Kodokan Judo organisaties in Europa en Amerika en een dergelijke organisatie wilde IMAF ook in Nederland voor het judo opstarten.

Groot voorstander van breedtesport

Judoschool van Heest is een groot voorstander van judo als breedtesport voor de jeugd.

Vanuit zijn CIOS opleiding heeft Johan geleerd dat het zo goed mogelijk worden in een sport en wedstrijden winnen, niet voor iedereen het doel is. Judo is als geen andere sport goed voor de fysieke en mentale ontwikkeling van kinderen en jongeren, zonder dat daar een topsport of wedstrijdelement in hoeft te zitten.

Dat is dan ook de reden dat Johan van Heest zich heeft aangesloten bij IMAF Kodokan Nederland.

Een humaan examen- en promotiereglement.

Naast het geven van katatrainingen en diverse seminars gaat de IMAF Nederland ook de regels bij de danexamens en het pakket aan eisen voor erepromotie aanpassen.

Als voorbeeld gelden de reglementen zoals die in Japan, Frankrijk en in andere landen gebruikelijk zijn.

Dat betekent dat er humanere exameneisen worden opgesteld waardoor er veel meer rekening wordt gehouden met de mogelijkheden van de judoka.

Bij de Judoband Nederland is het bijvoorbeeld door het ‘puntensysteem’ niet mogelijk om genoeg punten te behalen voor een 6e dan, wanneer je geen judoleraar bent.

Bij de IMAF is het voor de oudere judoka mogelijk om een aangepast examen te doen voor een hogere dan, ook judoka’s met een fysiek probleem kunnen nu met een aangepast programma examen doen.

Dit alles niet om het behalen van een hogere dan voor iedere judoka makkelijker te maken, maar wel om judoka’s die ‘een leven lang’ judo beoefenen te kunnen belonen voor hun jarenlange inzet.

Vandaar de term ‘een humaan examen- en promotie reglement’.

IMAF Kodokan Nederland

Doelstelling:

IMAF Nederland, afdeling judo, ontwikkelt het Kodokan judo in Nederland volgens de Kodokan principes.

Om dit te bereiken stelt de werkgroep IMAF Kodokan Nederland de volgende doelen:

• Het organiseren van technische trainingen om het algemene judoniveau te verbeteren
  • Het organiseren van workshops voor leraren met als thema, didactiek en methodiek in het judo-onderwijs
  • Het organiseren van katatrainingen volgens de Kodokan richtlijnen
  • Het ontwikkelen van “humane” exameneisen voor danexamens, waarbij rekening wordt gehouden met de fysieke mogelijkheden van de judoka
  • Het ontwikkelen van een reglement voor erepromoties, waarbij de motivatie van de voordracht-gemachtigden een belangrijke stem krijgt.
  • Het ontwikkelen van activiteiten voor de judoka tot 12 jaar
  • Het ontwikkelen van specifieke techniek en katatrainingen voor judoka van 12 tot 18 jaar.

Opleidingen:

• Cursussen voor leraren met als thema methodiek en didaktiek
  • Organiseren van katatrainingen met Japanse sensei (Komata sensei)
  • Ontwikkelen van het Kodomo no Kata (jeugdkata)

Organiseren van kata workshops:

• Het organiseren van katatrainingen voor judoka vanaf 1e dan
  • Het organiseren van katatrainingen voor judoka van alle niveaus

Ga naar de website meer informatie over IMAF Kodokan Nederland.

Logo van Kodokan Judo Nederland - Judoschool van Heest
Joop Pauel, Johan en Willem van Heest, Richard de Bijl staand in judopak op de tatami.
Van links naar rechts Joop Pauel, Johan en Willem van Heest, Richard de Bijl.